Wednesday, January 12, 2011

Berhadapan situasi lawak tak menjadi - Part 2

19 SuaraSumbang
.......................Tak payah nak menyorok2 lagi. SS pasti setiap manusia pernah mengalami situasi lawak tak menjadi. Pelik pula.. bukan semua orang suka melawak pun. So, yang SS nak ceritakan bukan bagi pelawak tetapi bagi mereka yang berhadapan dengan orang yang sedang membuat lawak dihadapan mereka atau sedang berusaha menghiburkan orang lain. Harus mengerti bahawa pelawak dan pelakon komedi adalah 2 watak yang berbeza. Bukan semua pelakon komedi adalah pelawak tetapi pelawak boleh membawakan watak komedi.

Biasanya keadaan seperti ini dimana lawak tidak menjadi ini sering berlaku pada bakat2 baru atau mereka yang begitu confident bahwa mereka adalah sangat kelakar meskipun pada hakikatnya tidak. SS terpanggil untuk menulis entry ini setelah menonton rancangan Raja Lawak Astro yang kini sudah masuk musim ke-5. Sekali lagi SS meluahkan perasaan kecewa setelah menonton rancangan tersebut. Hampeh sungguh terutamanya apabila menyaksikan saingan ujibakat. SS kadang2 tertanya-tanya secara monolog dalaman,"Kenapalah diorang ni masuk jugak..dah tau tak lawak duk umah jela?" Yang SS kesiankan tu..kebanyakan mereka datang mencuba nasib kerana didorong oleh rakan2. Alahai..buat lawak dengan kawan2, memanglah nampak kelakar. Benda 2 kadang2 antara kawan jelah yang tahu. Bila nak guna modal sama untuk orang lain gelak manalah nak jadi. Orang jadi tak faham.

Yang buat SS lebih yakin tu adalah apabila diajukan soalan kepada ibubapa peserta, mereka sendiri pun tak sangka yang anak mereka ini rupanya kelakar. Nampak sangat kat rumah pendian atau serius je. Tak tau la kalau2 betul memang ada bakat terpendam. Lainlah macam cerita yang SS dengar masa peserta RL musim pertama, si Johan ni. Memang mak bapak dia akuilah akan kebolehannya. Malah bapa saudaranya pun cakap dia memang funny. Tau tak siapa pakcik johan ni?? Siapa lagi kalau bukan Salleh Yaacob. SS ni bukanlah cemburu ke tak dapat masuk. Nanti orang cakap macam lah lawak sangat nak condem2 orang. SS bagi teguran je supaya setiap orang bersedia. Bukan setakat nak masuk Raja Lawak je, nak masuk pape pun kena bersedia beb. Nanti diri sendiri juga yang malu. 1Malaysia tu tengok..

 Pelawak zaman sekarang makin market beb. -sumber google


Kata SS : Memang SS sengaja 'reveal' kan part 2 ni dulu. Maknanya ada cerita yang sepatutnya akan keluar sebelum isu ini. Fahamkan cerita ini baru dapat tangkap apa yang SS nak ceritakan 

19 SuaraSumbang:

Along Tapa said...

kenapa ko letak gambor zizan masa baby tu??mana ko dapat??bukan zizan ke??

nak jadik lawak tu tak susah...yang susah tu nak buat orang ketawa...sebab lawak boleh jadik lawak bongok..nak buat orang ketawa kena ikhlas dari hati...


Gorengbaek - Perkara yang typical dalam drama melayu

Hangit habis dah - Ko ingat ego tinggi tu bagus ke?

нαηιмQαтяυηηα∂α said...

kadang2 macam syok sendiri pun ada dorang ni.. dia buat lawak & dia sendiri yang gelak, orang lain tak rasa kelakar pun..

cik miera said...

hmm kadang2 cian gak kalau berdepan ngan org cmni.tp slalunye miera akn wat2 gelak jugak untuk amik hati..at least dier dh try untuk gembirakan ht org lain kan..

De Mois said...

@Along Tapa
Adik zizan la..aku curi dalam lappy dia.

Betul2..bukan boleh paksa pun..

De Mois said...

@нαηιмQαтяυηηα∂α
Haha..baik2 guna perkataan syok sendiri 2..bukan merujuk untuk SS tau

De Mois said...

@cik miera
Haha..kira kepujian jugaklah untuk usaha beliau kan.

Bob Merley said...

susah kot nk buat lawak. kalo tak menjadi mmg kene kutuk balik kot. tapi paling best tgk comedy stand up omputih. mmg lawak ah.

De Mois said...

@Bob Merley
Haha..tau takpe. Malaysia pun ada banyak bakat stand-up comedian ni.

Wan Gerrard said...

buat lawak senang je..setiap org berbeza-beza idea ^_^

hans said...

mana tahu
kut2 ada rezeki
tu diorang pergi audition tu
hohoho

Review Film : 127 Hours Mengujakan Kerana Ia Adalah Kisah Benar

De Mois said...

@Wan Gerrard
Ha..yang ni memang komen tak pernah dengar lagi. Ajar sikit, Wan kat diorang camne caranya nak melawak.

De Mois said...

@hans
2la..yang penting bersedia maa..

ShafiqIzwan said...

malu beb kalau buat lawak x jadi.

impish_yatie said...

nk SS msuk raja lawak! mesti bole menang!!hahaha=D

Nadia Mashuri said...

kadang-kadang org pun sampai malas da nak tgk.. macam di buat-buat pulak..

De Mois said...

@ShafiqIzwan
Tula pasal..better diam je la weyh

De Mois said...

@impish_yatie
Takmau2..nak masuk akademi makan2. Haha..

De Mois said...

@Nadia Mashuri
Ya betul..sengaja atau memaksa

hans said...

hehehehehe
betul2 tu

Jom Baca Kisah Aksi Wheelie Terbaik Di Hadapan Lampu Isyarat Pintu Pagar Belakang Uitm Sebentar Tadi! Hahahahaha!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...