Saturday, February 26, 2011

Bila laki buat kerja perempuan

24 SuaraSumbang
Orang sekarang ni..semua nak sama rata, sama taraf. Tak boleh ada double standard katanya. Ni mesej SS nak tujukan pada insan yang bergelar wanita. Maklumlah, SS kan pencinta wanita. Pelik betul..kalau masa dulu2, masing2 buat kerja masing2. Ikut tahap kemampuan masing2. Kalau lelaki buat lah kerja lelaki. Yang perempuan buat kerja perempuan lah. Takde nak campuradukkan hal kesamarataan jantina ni. Tapi sekarang ni, apa yang laki buat semua perempuan nak buat. Ni bukan isu tukar jantina ye, tapi isu "berdiri sama tinggi, duduk sama rendah.

Namun, apa yang SS cenderung adalah sikap dan penerimaan perempuan apabila lelaki cuba mengambilalih kerja wanita. Kalau kita tengok macam adegan masak-memasak umpanya. Konon-konon nya kerja perempuan lah, lelaki tak boleh sibuk. Bila lelaki ni cuba nak memasak je, mulalah mereka memandang rendah. "Aih, reti ke masak?? Masak ikan pun lekat kat kuali". Walhal, apa yang kita perhatikan kebanyakan tukang masak di luar sana kebanyakan nya adalah lelaki. Dan banyak juga lagi pekerjaan wanita yang dimonopoli lelaki termasuk jurusolek.

1 lagi pemerhatian SS terhadap lelaki yang buat kerja perempuan ni nampak macam ada lembut2 sikit lah. Alamak..kenapa pula ye jadi sampai macam 2. Bukan bermaksud melakukan kerja perempuan anda perlu menguasai etika keperempuanan. Sedih pun ada tengok yang macam AW! AW! tu. Hish..bahgia sangat kot buat gaya macam 2. Pesan SS kepada mereka yang berada diluar sana, kekalkanlah identiti asal anda tak kira apa profesion yang anda lakukan. Kesian kat mak bapak kita yang asuh baik punya. Alih2 jadi macam 2 pula. Kalau dah tak tahan nak lembut sangat pun tak mengapalah asalkan masih lurus.

Jangan marah naa, Awie!!




Kata SS : Malam ni SS nak tidur awal sikit sebab besok ada 1 appoinment penting la. Ni berita gembira biar SS kasi simpan yea..

24 SuaraSumbang:

FasiHaH SupiaN said...

haih..ni lg satu masalah......transsexual....

iwan_dextrous said...

rasanya masing2 ad hak dorg nak keje ap..cme kalau dah bertukar jantina uw kena bendung r kn.hihihi

AZRUL AZMI said...

isu yang agak menarik....

apabila lelaki buat kerja wanita...

rasanya tak perlu kot nak kesian kat orang macam tu... sebab rasenye mereka semua sudah tahu apa yang mereka buat... kalu nak soal isu lelaki lembut memang tak habis... banyak jugak yang mengklasifikasikan lelaki lembut ni berbeza dengan pondan, mak yah dan bapok... biar la diorang dengan dunia diorang.... rasanya tak salah pun, jgn buat bende yang sonsang cukup....

dan rasa lelaki lembut ni memang ada perasaan perempuan... tapi yang membezakan diorang adalah mereka ini sanggup mempertahankan maruah mereka daripada terjebak ke arah gejala pondan dan sebagainya... mereka ingin buktikan bahawa mereka juga boleh berjaya tanpa perlu menghiraukan apa yang dikatakan oleh sekeliling...

saya pun tak tahu nak sokong yang mana...

ikut niat la sebenarnya...

Dan yang pastinya Allah itu Maha Mengetahui segalanya daripda kita...


BTW... good topic...

De Mois said...

@FasiHaH SupiaN
Ha..2 yang nak cakap 2. X igt keyword lak

De Mois said...

@iwan_dextrous
Op coz kena bendung. Nanti merebak, parah beb

De Mois said...

@AZRUL AZMI
SS suka sangat cara kau komen setiap isu SS. Sangat berisi..terbaik

TunAqilah said...

huhuhu
nak keje pn x yh la smpi tukar jntina..
dah elok sempurna :)

De Mois said...

Hehe..maybe diorang rasa keperluan kot

ïêmå å¢klê§ said...

diorang nk mnjiwai pekerjaan 2...

Amanina Sofea said...

lwak tngok awie dlm cete hantu kak limah...
kdang2 tu laki kne gak bwt kje umah...

Amanina Sofea said...

ade lg..
bole gak try adit header ss..haha

De Mois said...

@ïêmå å¢klê§
Haha..teruk betul penjiwaan mereka itu.

De Mois said...

@Amanina Sofea
Awie memang SS's fevret maa.

Boleh ke?? Nanti bagi email nina

JR Shoppe said...

JR yg tak lembut ni pun suaka buat kerja pompuan: pergi dapur tolong istri, basuh baju, jemur kain di ampaian, kemas rumah dll..Nak buat camna kan, jenis tak suka duduk diam dan suka dunia yg indah!!

нαηιмQαtяυηηα∂α said...

lelaki lembut tak sama dengan pondan, bapok, etc.... for me, lelaki lembut=lelaki sopan. dan semestinya ramai perempuan yang suka kawan dengan dorang sebab dorang faham hati perempuan.

btw, lelaki lembut ke, lelaki keras ke, patut belajar ilmu2 rumahtangga yang selalu 'dihakmilikkan' sebagai keje orang perempuan.

De Mois said...

@JR Shoppe
Memang ada pun..rajin sangat sampai tak boleh nak duduk diam

De Mois said...

@нαηιмQαtяυηηα∂α
Sebab terlalu rapat dengan perempuan la menyebabkan mereka terbawa-bawa.

Of coz..mesti kena belajar jugak

Ain Zulaikha said...

tapi tapi tapi, for me.. tak semestinya lelaki yang suka buat kerja rumah dia lembut.. tapi dia berjiwa lembut.. itu baru betul..

eh dan lelaki lembut kadang2 jiwa dia kasar.. hehe

Along Tapa said...

dalam dunia ni, kije pompuan beranak jek...kije laki lak menyumbang benih jek..

yang lain2 tu natural...takde pun hal kije laki ke kije pompuan...ko rasa cemana De Mois??hihi..

blog ko kena review kat KS

Gorengbaek - Tips nak berbual tanpa bosan...

Hangit Habis dah - Kata reti nak hormat...

Kerat Senget - Suara Sendiri

Qaseh dalia adelia said...

dunia akhir zaman..tanda2 kecil kiamat ~ hurmm

De Mois said...

@Ain Zulaikha
Ala..ain, setuju la cakap SS.

Yang laki kasar lak dalam hati ada taman. Hehe..

De Mois said...

@Along Tapa
Maknanya siapa2 pun boleh buat pape kerja

Nanti SS ke sana. sori buzy sikit. Bangga i kena review

De Mois said...

@Qaseh dalia adelia
Ha..ini yang merisaukan la ni

KUREKURE COMEL said...

tak semua mcm tu...mina lagi suka kalau mat masak...hehehe...


sbb bila mina masak...mat asyik membebel je..so serah tugas kat dia..


psl yg lembut tu...jiwa lembut sgt kot..hehehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...