Saturday, March 19, 2011

Belasungkawa

10 SuaraSumbang
Awal Mac ini, di suatu pagi yang hening SS menerima panggilan dari ibu angkat SS yang berada di Ayer Hitam memaklumkan akan pemergian ayah angkat SS yang paling disayangi tatkala menghembuskan nafas nya yang terakhir ketika SS sangat sibuk di dunia pembelajaran. Alhamdulillah SS sempat tiba di rumah sebelum pengebumian. Namun sangat terkilan kerana tidak dapat menatap wajah arwah buat kali terakhir apatah lagi mahu mencium dahinya. Setibanya di rumah, lalu ditunjukkan SS ke ibu yang sugul di tepi pintu belakang bersama teman-temannya dan ahli keluarga yang lain. Kehadiran SS membuatkan beliau tambah sebak lalu SS menghampiri & memeluk erat bagi meredakan kesedihannya. Rupanya beliau tambah emosi lalu menitikkan air mata nya sambil meluahkan perasaannya, "kau dah lama tak balik, nak!!" SS sekadar terdiam dan memujuknya untuk bersabar. SS turut gagal mengawal emosi yang serba daif ini.

Sedikit cerita tentang ayah angkat SS. Allahyarham Mesron Hj ALi seorang yang ceria dan sangat rapat dengan anak-anaknya. Beliau telah meninggalkan seorang isteri dan 3 orang anak lelakinya yang juga akrab dengan SS. Pemergian beliau sangat2 meninggalkan kesan yang amat mendalam apatah lagi ketika beliau berada dalam keadaan sihat dan berusia 52 tahun. Malahan yang membuatkan SS terkilan apabila tidak sempat menjenguk beliau bilamana SS sudah pun berjanji dengan beliau. SS teringat lagi 2 hari sebelum pemergiannya, arwah menelefon SS

Abah : Kau kat mana ni??
SS : Ada disini..belajar la abah.
Abah : Owh..sibuk sangat ke. Kau duduk kat mana sekarang?
SS : Kat u lagi la abah.
Abah : Hmm..kat Malaysia lagi la ye. Ingat dekat Europe.

Kami berdua tergelak-gelak dalam perbualan itu. Lalu SS sambung perbualan dengan bertanya hal apa yang mahu diajukan sehingga menelefon SS ni. Beliau menjawab

Abah : Ayah nak pergi hospital ni.
SS : Ha?? Nak buat apa? Ayah sakit apa ni?!
Abah : Biasa la..orang merokok. (sambil ketawa)
SS : Betul2 la abah
Abah : Eyh, betul la. Nanti jangan lupa datang melawat.
SS : Ha..insyaallah. Kalau saya sempat balik, saya datang. Abah bagitau je wad apa nanti.
Abah : Orite..tapi jangan lupa bawak buah tangan. Jangan bawak buah aje. (sekali lagi kami ketawa)

Dalam keadaan sebegitu pun, arwah masih boleh bergurau sehingga SS seperti tidak percaya. Apakan daya SS tidak sempat melawat arwah kerana terpaksa pergi ke Johor Bahru malam itu dan pulang pada keesokan harinya membuatkan SS keletihan yang amat sangat. Namun panggilan terakhir yang dibuat pada pagi Isnin itu betul2 membuatkan SS tersentap. SS seperti tidak percaya dan marah pada diri ini kerana mungkir pada janji. Apakan daya, masa takkan mampu diulang. Apa yang tersirat dalam hati SS biarlah terus disimpan. Mungkin ini boleh menjadi pengajaran buat semua supaya sentiasa kasihkan ibu bapa anda. Walaupun mereka ibu bapa angkat sekalipun. Teringat pada 1 quote dalam drama melayu, "Sukar untuk menghargai orang ketika hayatnya masih ada, namun bila sudah tiada semuanya tinggal kenangan"

Kenangan ketika kali pertama bertemu ibu angkat SS

Sekalung ucapan takziah ditujukan kepada keluarga arwah. Sama2 kita sedekahkan Al-Fatihah kepada beliau. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh beliau dan ditempatkan bersama-sama orang yang beriman hendaknya.


Usah ditanya emosi ku ketika menyiapkan entry ini. Lagu Pergi dendangan Aizat jelas sekali membuatkanku tersentuh. Namun hidup harus diteruskan....

10 SuaraSumbang:

нαηιмQαtяυηηα∂α said...

Takziah atas pemergian arwah ayah angkat SS. Memang kehilangan orang yang disayangi sukar untuk diterima. Harap SS tabah dan sabar.. Semoga rohnya ditempatkan bersama roh orang2 beriman.. Amin..

http://aniesandyou.blogspot.com said...

al-fatihah...

azwandengkil said...

Takziah. Al-Fatihah..

ShafiqIzwan said...

sedih la baca entry ni bro. huhu. sabar ye...

TunAqilah said...

Takziah ye
Semoga Allah mencucuri rahamat ke atasnya
byk2 bersabar ye SS

Nadia Mashuri said...

takziah ya..

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Maaf lama tak ziarah blog anda

Segala puji milik Tuhan Yang Maha Agung Pemilik Seluruh Alam ini, selawat dan salam atas Rasul Junjungan, Nabi Muhammad s.a.w., ahli keluarga dan para sahabat baginda.


CUKUPLAH ALLAH SEBAGAI WAKILKU ATAS SEGALA URUSAN. TIADA DAYA UPAYA DAKU MELAINKAN DENGAN KEKUASAAN ALLAH YANG MAHA AGUNG, YANG TIADA TUHAN YANG DISEMBAH MELAINKAN ALLAH SEMATA-MATA. MAHA SUCI ALLAH, SEGALA PUJI BAGI ALLAH, TIADA TUHAN YANG DISEMBAH MELAINKAN ALLAH DAN ALLAH MAHA BESAR.
AL FATIHAH.....Moga Rohnya di tempatkan di kalangan orang yang soleh Amin......

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
2 Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
3 Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ
4 Yang menguasai di Hari Pembalasan مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
5 Hanya Engkaulah yang kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami meminta pertolongan. إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
6 Tunjukilah kami jalan yang lurus, اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ
7 (yaitu) Jalan orang-orang yang telah Engkau beri ni'mat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat. صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ

Ya Allah...Sesungguhnya hidup dan mati kami hanya untuk Mu.Dari Mu kami datang dan kepadaMu kami kembali. Wallahualam.

ïêmå å¢klê§ said...

sabar erk...
banyak berdoa pada yang telah pergi..
alFatihah

ïêmå å¢klê§ said...

sabar erk...
banyak berdoa pada yang telah pergi..
alFatihah

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jom Terjah entry terbaru ??
kereta gear auto dan gear manual

Setiap insan pasti merasa
Saat perpisahan terakhir
Dunia yang fana akan ditinggalkan
Hanya amalan yang dibawa

Terdengar sayup surah dibaca
Sayunya alunan suara
Cemas di dada...lemah tak bermaya
Terbuka hijab di depan mata

Selamat tinggal pada semua
Berpisahlah kita selamanya
Kita tak sama nasib di sana
Baikkah atau sebaliknya

Amalan dan takwa jadi bekalan
Sejahtera bahagia pulang...ke sana

Sekujur badan berselimut putih
Rebah bersemadi sendiri
Mengharap kasih anak dan isteri
Apa mungkin pahala dikirim

Terbaring sempit seluas pusara
Soal-bicara terus bermula
Sesal dan insaf tak berguna lagi
Hancurlah jasad dimamah bumi

Berpisah sudah segalanya
Yang tinggal hanyalah kenangan
Diiring doa dan air mata
Yang pergi takkan kembali lagi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...