Menarik di SuaraSendiri

Sunday, May 29, 2011

Make Your Choice Part II

7 SuaraSumbang
Peringatan!! Ini adalah sambungan kepada entry yang sebelum ini. Bagi mereka yang terlepas untuk membaca Part I, boleh klik disini.. Make Your Choice



"Hey, you two get out from my class!" tengking Dr Y kepada SS dan seorang lagi teman baik SS.
"Tapi saya nak..", belum sempat SS menghabiskan ayat, Dr Y mencelah
"No, you two get out now!".

Suasana ketika itu sangat sunyi dan sugul. Semua orang seakan-akan terpaku bagai tidak percaya perkara ini boleh terjadi. Belum pernah seumur hidup SS dihalau kelas. Inilah kali pertama SS menghadapinya. Sebenarnya, kejadian ini berlaku kerana Dr Y ternampak kami sedang berbual ketika beliau sedang mengajar sedangkan.. sedangkan ketika itu SS sedang bertanyakan tentang salah 1 slide Dr Y kepada teman SS itu. SS agak musykil dan tidak faham dengan slide itu.

Melangkah pergi
Akhirnya SS menunaikan permintaan Dr Y tersebut dengan keluar walaupun berat kaki ini melangkah pergi. Dr Y langsung tidak mempedulikan kami ketika itu. Malahan tidak pula memandang kami. Apapun, kami tingggalkan beg dan buku di dalam kelas dengan harapan ingin bertemu semula "pujaan" hati kami ini.

"Jom lah lepak surau dulu", tegas SS kepada Apek (bukan nama sebenar). "Nanti, kelas habis budak2 ni bagitau la", tambah SS lagi. Apek diam dan turutkan saja.

Di surau, kami sekadar baring dan bermain handset masing2 sementara menunggu masuk waktu Isya'. Kami sempat juga berbual tentang perkara yang baru berlaku tadi. Kadang2, kami tergelak sendiri bila mengenangkan nasib yang menimpa diri ini. Yelah..tak pasal2 kami dihalau dalam keadaan yang sangat memalukan. Ingat kami ni budak kecik lagi ke nak sampai halau2 macam tu. Dalam minda kami hanya terbayang wajah Dr Y saja. Rasanya baru kelas yang ke-3, kami sudah diperlakukan sebegitu.

Siapa sebenar Dr Y
Minta maaf sebab SS tak boleh nak dedahkan siapa sebenar beliau sebab ada yang bertanya. Namun, SS boleh berkongsi sedikit tentang latar belakang beliau. Beliau masih muda dan berusia lingkungan awal 30-an. Mendapat pendidikan tertinggi sehingga ke luar negara. Seorang yang sangat sibuk dan sering tiada dalam kelas kerana komitmen lain. Beliau sering dijemput oleh universiti, masjid dan sebagainya untuk memberi syarahan termasuk minggu SS dihalau, beliau baru pulang dari Islamabad. Gaya dan cara cakap sangat berprofil tinggi kerana mempunyai loghat seperti UK English. Cukup setakat itu yang mampu SS kongsi.

Menunggu kelas tamat
Detik demi detik kami menunggu dengan penuh rasa sabar. Terasa begitu lama masa berjalan. Kelas sepatutnya berakhir pada pukul 10 malam. "Apek, kau tau tak aku sanggup tidur petang tadi supaya aku dapat bagi fokus kat kelas dia malam ini, macam 2 je dia halau aku", ujar SS. Apek sekadar senyum sinis. Dia seperti tidak dapat menerima takdir itu. Yelah..Apek tak cakap apa pun masa dalam kelas. SS yang tanya Apek. Alih2..dengan dia sekali diheret dalam kesalahan itu. Malam itu kami berbincang taktikal. Bukan untuk menghancurkan Dr Y tapi bagaimana caranya untuk mintak maaf kepada beliau.

Bincang taktikal
Dalam kami serabut nak memikirkan perihal minta maaf ni, SS terfikirkan perkara lain. Ada 1 perkara jahat berlegar-legar di fikiran SS ketika itu. Tanpa membuang masa, SS terus membisikkan kepada telinga Apek.

"Kau gila ke apa nak buat benda ni!", tegas Apek yang sedikit meninggikan suaranya. "Aku rasa ni je pilihan yang kita ada", balas SS. "Do or die!!", tambah SS untuk menguatkan hujah.

Apek terdiam lagi. Mindanya semakin berserabut. "Tengoklah dulu", ujar Apek untuk menutup perbualan. Kami perhatikan jam ketika itu sudah menunjukkan pukul 10.30. Namun tiada khabar pun dari sana. Ini yang buat kami gelisah. Tiba-tiba, "Ding Ding". Mesej masuk ke dalam peti masuk SS yang bertulis "Woi, kelas dah habis" dari Dani (bukan nama sebenar).

Apa lagi kami pun bertaburan lah lari untuk mendapatkan Dr Y. Ketika kami terlihat kelibat beliau, Dr Y juga bertaburan lari untuk mendapatkan keretanya. Apek sempat panggil nama beliau. Maka kami pun bertembung antara 1 sama lain. Saat mata bertentang mata, ketika itulah Apek melafazkan maaf kami. SS dah macam taknak layan sangat. SS duduk dibelakang saja sebab SS ada rancangan lain.


*Apa reaksi Dr Y ketika kami minta maaf? Apa rancangan sebenar SS?  Nantikan episod seterusnya yang bakal menerjah anda tidak lama lagi. Bersambung lagi





Kata SS : Seluruh peminat Man Utd bersedih meratapi kekalahan kepada Barca semalam. SS antara yang terlibat. Barca bermain seperti biasa, namun United bermain dibawah kemampuan sebenar.

Thursday, May 26, 2011

Make Your Choice

17 SuaraSumbang


Sebenarnya tajuk di atas sangat berkait rapat dengan SS semasa memulakan semester lepas awal tahun ni.

Killer lecturer
SS ada mengambil 1 subjek wajib ini. Apa yang berlaku adalah SS berhadapan dengan seorang pensyarah yang amat "popular" di tempat pengajian SS. Namanya sering menjadi sebutan bukan kerana pencapaian terpuji nya tetapi kerana beliau mempunyai perangai pelik iaitu menghancurkan masa depan pelajar beliau. Ini mungkin 1 kenyataan berani namun SS yakin beliau bukan lah orang yang paling disenangi dikalangan pelajar terutamanya jurusan elektrik komunikasi. Apa yang pasti semua orang bimbang andai kata berhadapan dengan beliau.

Siri penguasaan "Dr Y"
Pertama kali SS melangkah masuk ke kelas beliau, tidak ada nampak tanda2 beliau seorang yang zalim seperti yang dikhabarkan oleh kebanyakan pelajar sebelum ini. Malahan..buah mulut dari senior SS tentang sikap beliau yang gemar memberi failed kepada pelajar2 beliau SS anggap hilang dalam fikiran ini dek jatuh cinta dengan tutur kata beliau yang sangat kemas lagi tersusun. Ditambah dengan longhat Inggeris nya yang sangat berbeza dengan orang Malaysia disini. "Mungkin beliau dah banyak berubah kot", getus hati SS. "Dah 2, yang senior cakap apa pulak??"tambah SS lagi bermonolog. "Ahh..khabar angin jela 2",SS kuatkan diri dan bertambah semangat. Akhirnya, indah khabar dari rupa. Sejurus sebelum tamat kelas, Dr Y sempat memberi kuiz ketika kami masih terpinga-pinga tentang subjek beliau. Malahan kami juga sering diberikan tugasan yang perlu disiapkan serta dihantar sebelum pukul 8 pagi keesokan harinya. Keadaan sebegini membuatkan kebanyakan pelajar sangat tertekan.

Pendapat pensyarah lain
SS tampak tenang menghadapi situasi ini sehinggalah SS bertemu dengan seorang pensyarah yang seangkatan dengan Dr Y. Sebaik berbincang, pensyarah tersebut sangat terkejut apabila SS menyatakan yang sedang belajar di kelas Dr Y. Beliau menyarankan SS supaya berpindah ke kelas lain atau gugurkan saja subjek tersebut. SS pun turut terkejut dengan kenyataan tersebut. Seolah-olah SS perlu lakukan sesuatu tak kira apa pun terjadi asalkan bukan lagi Dr Y. SS kuatkan lagi diri ini untuk menolak andaian tersebut. Akhirnya SS nekad untuk hadir ke kelas beliau. SS perlu sebab seumur hidup SS belum pernah menggugurkan mana2 subjek yang telah diambil. Memang prinsip SS, "Alang-alang menyeluk perkasam, biar sampai ke pangkal lengan".

Kejadian aneh berlaku di kelas
Sebaik tiba di kelas beliau, masa tu hari Selasa. SS masih ingat lagi Dr Y buat kelas malam sebab siang beliau sangat sibuk berurusan dengan pelbagai perkara. SS gembira sebab datang lebih awal dari beliau..kemudian Dr Y pun sampai. Tanpa membuang masa memulakan sesi pengajaran. Belumpun masuk 15 minit beliau mengajar, segalanya terus berubah apabila....................... - akan bersambung -


*Apa yang terjadi kepada SS? Siapakah sebenarnya Dr Y? Nantikan episod seterusnya yang bakal menerjah  
  anda tidak lama lagi.







Kata SS : Percubaan pertama untuk membuat novel walaupun tak memenuhi kriteria pun. Cerpen pun jauh lagi kot..

Monday, May 23, 2011

Dulu lain, sekarang lain

25 SuaraSumbang

Ingat lagi tak gambar di atas ni? Kalau anda pernah melalui zaman persekolahan suatu ketika dahulu pasti merasai atau mungkin merindui aksi ini. Ni kita cerita kemudian...

Rangkap pertama
Dah..kita beralih ke topik santai semula. Asyik cerita berat je..pening pulak kepala ni. Tapi nak buat macam mana, memang kegemaran SS kan cari isu panas. Kita kasi terjah sikit. Sekarang ni SS nak bercerita tentang topik permainan yang sering kita main masa kecik2 dulu. Ha..SS nak bawa anda semua mengimbau kembali nostalgia semasa berada di bangku sekolah dahulu. Bukan apa, sebab bila kita tengok pelajar zaman sekarang sedih pun ada jugak. Sangat berbeza kalau nak dibandingkan dengan permainan budak sekarang ni.

Teknologi dunia tanpa sempadan
Budak sekarang, cakap saja semua game mereka main, PSP, Wii, I-pod, X-Box dan pelbagai lagi yang berunsur teknologi. Memang kalau nak dibandingkan seperti langit dan bumi bezanya. Sekolah rendah lagi dah pandai main internet. Main facebook..sebab itu SS prefer untuk buat twitter dari buat facebook sebab budak sekolah pun boleh main facebook. Sekarang ni, budak sekolah rendah hari2 tengok cerita lucah. Lepas tu, siap buat amali lagi. Tu yang banyak gejala sosial berlaku sana sini terutama dikalangan remaja sebab didedahkan terlalu awal kepada anasir2 kuning ni.

Permainan masa dulu
Sebelum SS mengarut lebih dalam lagi, baik SS terus ke topik asal berkenaan permainan yang selalu kita buat masa zaman sekolah dulu. Tak tahulah kalian main sama ke tak. Tapi hasil perbincangan SS dengan rakan2 yang turut bertolak ke Tioman tempoh hari hampir memberikan idea yang sama meskipun datang dari negeri yang berlainan termasuk dari utara, selatan, pantai timur dan pantai barat. Antara permainan yang semakin dilupakan generasi sekarang adalah

Main kejar-kejar
- Kita mulakan dengan yang basic dulu la. Sebab SS pasti semua orang mesti main ni. Tak pun main police entry.






Main tutup botol
- Ada banyak panggilan untuk permainan ini. Tapi tempat SS, memang panggil ni. Biasa guna tutup botol air
  gas. Kumpul dalam 5 biji kemudian main. Takkan tak ingat main timbang dan tembak ni. Bagi orang
  perempuan, mereka lebih gemar bermain batu seremban.



Main lawan pen
- Setiap seorang akan bermain dengan sebatang pen dengan misi untuk menjatuhkan pen musuh dari meja.
  Biasanya bermain sewaktu cikgu belum masuk kelas lagi.



Main lawan pemadam
- Juga dilakukan ketika ketiadaan cikgu, anda hanya memerlukan pemadam berlawan secara one by one.    
  Pemenang dikira apabila pemadam anda berjaya menghempap pemadam musuh.



Main kad tepuk
- Setiap peserta akan mempertaruhkan seberapa banyak kad masing2. Mereka perlu menunggu giliran untuk
  menepuk kad yang dikumpul dan disusun seperti menara. Sebaik ditepuk, setiap kad yang terbalik adalah
  milik anda. Ni nampak macam judi sikit. Tapi masa tu kan tengah bodoh lagi..





Main tiang ke tiang
- Yang ni pun SS tak berapa ingat apa ke namanya?? Tapi yang SS ingat setiap orang perlu menyentuh tiang
  dan berlari secepat mungkin untuk ke tiang seterusnya. Anda dikira tewas jika anda dapat disentuh oleh
  orang yang "jadi" ketika hendak ke tiang seterusnya. Kemudian anda pula yang akan "jadi". Ulanglah aksi ini
  sampai tamat waktu rehat.



Sebenarnya ada banyak lagi permainan yang SS main masa dulu2..tapi malas pula nak menaip dekat sini. Ni kira sebahagian je. Biasanya game macam ni mesti akan diakhiri dengan pergaduhan dan kesedihan. Maklumlah tengah belum matang lagi. Jadi, mungkin anda ada permainan lain yang boleh dikongsi disini. SS nak tahu juga apa yang anda buat masa kecil2 dulu. Boleh bagi pengajaran dekat budak zaman sekarang. Jangan asyik terperap dekat rumah je.

*harap maaf kerana kualiti gambar tidak begitu memuaskan - ihsan google




Kata SS : Terkejut dengar kawan SS main game lompat2 asap masa dulu2. Teruk bebeno sampai asap pun boleh jadi bahan hiburan. 

Saturday, May 21, 2011

Filem Kongsi memang untuk dikongsikan

26 SuaraSumbang



Ni bukan edisi preview filem sebab kalau tengok trailer pun dah tahu cerita ni bakal mencecah kutipan box-office. Jadi, kepada sesiapa yang belum tengok lagi, eloklah berbuat demikian sebelum tarikh wajib tayang tamat. Jangan bagi alasan wayang tak tayang maa. David Teo siap angkat hampir 100 pawagam tau semata-mata nak bagi rakyat Malaysia tengok. Satu lagi sebab tarikan utamanya, siapa lagi kalau bukan pemenang Anugerah Bintang Paling Popular iaitu Shaheizy Sam. Ha..ni memang kawan rapat SS sebab pangkal nama dia pun SS. Oppss..terperasan la pulak.

Penonton pun nak kongsi sama
Yang SS nak tekankan pasal isu kali ini bukan tentang jalan ceritanya. Sebab SS taknak mempengaruhi pembaca untuk menonton. Bagi SS, biar kepuasan yang SS dapat tu dikongsi bersama siapa yang dah tonton sahaja. Untuk pengetahuan anda, SS antara ratusan ribu penonton di Malaysia yang menonton filem ini pada hari pertama tayangan. Wah..kira berbangga lah ni. Tapi percayakah anda SS antara orang yang paling tak gumbira sepanjang menonton filem ini selain 5 teman SS. Bukan kerana jalan ceritanya. Tapi disebabkan ada pencerita tambahan di belakang tempat duduk kami. Ada lah seorang hamba Allah ini yang sanggup beli tiket sampai dua kali semata-mata nak kongsikan pengalaman beliau dengan kami semua. Siap hafal semua skrip pulak. Ni kalau dapat ni, teruk jugak budak2 ni SS kerjakan. Tapi dek kesabaran yang sangat melampau, SS pendamkan jua. Kadang2 sempat jugak SS meninggikan leher toleh ke belakang. Buat muka ketat lagi. Aih..dia buat tak reti je..siap sambung skrip.

Lu langsi lu mati
Mungkin sebab terlalu taksub dengan cerita Sam, beliau sanggup turun sampai 2 kali. Siap cerita sampai 1 wayang nak dengar,"Tengah hari tadi aku tengok dengan awek aku!".  Makanya malam nak luangkan masa dengan kawan pulak. Cehh..tak ada sivik punya orang. Yang bertambah sakit hati tu pulak, member2 yang lain siap support pulak 2. Kadang2 sempat tanya, "Eyh, lepas ni apa pulak jadi?". Wah..memang baran. Boleh dikatakan setiap ayat yang kelakar terutamanya dari teraju utama filem satu wayang dah gelak, tapi kami ber-enam sekadar mendiamkan diri. Yelah.dah tahu dia nak cakap apa. Agak2 kalau SS sound budak2 ni mesti mereka akan cakap, "Lu langsi lu mati!!" Apa nasib punya badan lah..ingat tengok hari pertama mesti seronok sebab tak ada orang tengok lagi.

Tak percaya cerita kawan
SS masih percaya sebelum perkara ni berlaku yang mana mungkin ada orang perangai macam ni kan. Yela..dulu abang SS pun pernah mengalami perkara sama masa menonton filem Hantu Kak Limah Balik Rumah. Teman SS pun turut menceritakan benda alah yang sama. Sekarang bila dah terkena pada batang hidung sendiri baru lah nak maki hamun. Dunia2..rasanya teman kita Yatt ni  pernah bercerita pasal ni dekat   sini dulu. Persoalannya sekarang, apa yang patut kita lakukan terhadap manusia sebegini. Takkan nak "kita bakor je" jugak.







Kata SS : Dengar cerita filem ni dah kutip RM7 juta dalam masa seminggu..ada kemungkinan boleh dapat lebih RM10 juta ni. Hmm..dapat bonus lagi lah anak buah David.

Thursday, May 19, 2011

Semester pendek yang panjang

23 SuaraSumbang
Ni kalau teman SS baca ni mesti mengamuk ni. Dia paling pantang kalau ada orang cakap "pendek". Tak keruan hidupnya. Sebab apa?? Faham2 sendiri lah yea. Inilah kelemahannya kalau anda buat semester pendek ketika rakan2 lain semua sedang bersuka-ria di kampung masing2. Cehwah..macam hari raya la pulak. SS memang tak dapat nak nafikan yang SS sekarang ni sedang kesunyian sejak menduda di rumah sewa. Nasib baik ada seorang lagi housemate kat rumah ni. Itupun tak boleh harap..kerja dari pagi sampai ke petang, asyik nak membuta je. Dah macam kelawar pulak SS tengok.

Cerita kelawar
Cakap pasal kelawar, teringat pulak SS masa pergi Tioman tempoh hari. Yela..semua orang sedia maklum yang kelawar ni kerja nya siang tidur, malam pergi berburu. Tengah kami berjalan di kampung Tekek, tiba2 ternampak sekumpulan kelawar sedang bergantungan di atas pokok yang rendang. Memang banyak..padahal takde gua pun. Member SS pun tanya, "Eyh, ni mana datang ni?". SS pun pelik juga. Agaknya masa tengah nak balik gua tiba2 hari dah siang kot. Tu yang rasa ngantuk sangat 2. Apa lagi landing la terus kat mana pokok yang sempat.

Mak, nak balik!!
Dulu masa orang dok sibuk nak buat short-sem, SS pun sibuk la jugak. Alih2 sekarang tinggal sorang2, dah sibuk nak balik rumah. Tengok poket pun dah mula kempis ni. Tengok dompet, mak aih..berhabuk aje. Ni semua gara2 nak bercuti ke Tioman. Kalau dulu, lepas penat travel terus balik .Sekarang, jawablah sendiri SS. Dalam keadaan sebegini, memang sangat terasa setiap detik yang berlalu amatlah sangat lamanya. Bagai tidak bergerak pulak masa ni. Maka SS dengan senang hati memujuk diri ini dengan lagu Menghitung Hari. Siap dah hafal dah pun.

1 hari, 2 hari, 3 hari....2 bulan - ihsan google






Kata SS : Ahh..kantoi sudah identiti SS dalam twitter. Mana nak sorok diri ini. Haha..kepada yang belum follow, jangan lupa. Senang SS nak tukar2 idea dengan anda. Takziah juga kepada keluarga Abdul Hakim iaitu pemilik blog TELORDIBASUH. Sahabat kita yang banyak menyumbang dalam dunia penulisan blog ni. Al-fatihah kepada arwah

Wednesday, May 18, 2011

...kalau tak, mak lempang

16 SuaraSumbang

Aih..SS masih belum puas lagi tentang isu pendidikan tanah air kita ni. Sebelum ini SS ada cerita pasal isu pendidikan di sini.Memang kalau nak diceritakan terlalu banyak kebocoran dan kelemahan dalam sistem yang sedia ada. Tapi disebabkan negara kita sudah menggunapakai sistem sebegini terlalu lama, masyarakat sepertinya sudah sebati. Mereka menerima bulat2 tanpa ada usul periksa mahupun bantahan sekalipun. Hanya kini sahaja ramai yang sudah mula bangkit menentang beberapa dasar baru yang langsung tak boleh diterima dalam kita menuju arus kemodenan yang amatlah terlampau ini.

PPSMI umpanya atau lebih dikenali sebagai Pengajaran & Pembelajaran Sains & Matematik dalam Inggeris telah mengundang tanggapan yang negatif terutama golongan cendekiawan dan sastera yang mahu Bahasa Melayu dikekalkan. Malahan bahasa ini harus dimartabatkan. Tak salah pun nak berbahasa Inggeris kerana itupun bahasa pengantara yang hampir diguna secara meluas diseluruh dunia. Namun, lebih molek jika bahasa ibunda sendiri yang dititikberatkan. SS sendiri pernah buat kajian dengan teman semasa berada di tahun 1 ketika isu ini hangat diperkatakan. Kajian SS telah menyimpulkan 1 ulasan yang sangat ironi. Jika dikaji dengan lebih mendalam, kebanyakan pelajar dari sekolah yang SS sasarkan berjaya menguasai peperiksaan dengan jayanya meskipun terpaksa menjawab dalam bahasa Inggeris. Setidak-tidak pun, mereka lulus dengan cemerlang. Namun, pabila ditanya adakah mereka mahu meneruskan pembelajaran dalam bahasa Inggeris atau kembali dalam bahasa asal, kami sangat terkejut apabila mereka memilih untuk menggunakan bahasa Malaysia.

Begitulah senario yang berlaku terhadap pelajar2 dan murid di Malaysia. Mereka sangat terbeban padahal jika diberi pengkhususan, hanya sedikit yang perlu mereka pelajari. Maka mereka akan lebih fokus dan menguasai dengan sangat efektif. Ingat lagi tak dulu masa kita kecik2, kena bawak beg berat2. Sampai kawan cakap,"Aih..kau bawak buku ke batu, Sanip oii??". Nah..itulah penangan sistem pendidikan di Malaysia. Belum dikira dengan setiap bulan mesti ada ujian bulanan, ujian setara, ujian pertengahan tahun, ujian, ujian, ujian dan ujian. Diluar negara, anda hanya perlu mengambil ujian untuk melepasi subjek yang diambil sahaja. Malah mereka bukan mengukur gred, mereka hanya perlukan anda lulus atau gagal sahaja.

Ingat juga tak pabila kita pernah diberitahu guru kita semasa SPM dahulu, "Anak2 semua, buat betul2 SPM ni. Tinggal exam ni je yang susah. Lepas ni dah tak susah". Kesian kan kita kena tipu. Siapa cakap exam di Matrikulasi senang. Siapa cakap exam masa Diploma senang, masa Ijazah senang. Siapa cakap?? Ternyata kita dimomokkan dengan isu pendidikan yang maya ini. Malahan, peperiksaan STPM dianggap sebagai antara peperiksaan yang paling sukar di dunia selepas Oxford. Ha..siapa nak jawab 2?? Ala..kita ni kan pelajar..mana ada suara. Terima sajalah..mungkin ada hikmahnya. Cuma SS berharap akan ada perubahan dalam sistem asal ini. Sekurang-kurangnya anak cucu kita mendapat tahap pendidikan yang betul dan sempurna. Selamat Hari Wesak!! Ada kaitan ke






Kata SS : Buat pertama kali SS menggunakan sosial network setelah sekian lama. Kepada semua pembaca2, bolehlah mengunjungi laman twitter SS untuk kemudahan bersama. Anda boleh pergi ke        
http://twitter.com/de_mois. Jangan lupa follow ye. Nanti SS follow balik.

Tuesday, May 17, 2011

Kau mesti dapat A, kalau tak..

12 SuaraSumbang
Baru masuk hari ke-2, orang lain semua cuti. Tapi SS pulak dok sibuk nak sambung belajar. Konon2 nak mudahkan lagi kerja. Ni dah amik subjek dulu. Semester depan makin kurang lah subjek nya. Tak yah pening2 kepala lagi. Yeke dah tak pening ni? Belajar kat u di Malaysia mana pernah yang tak pening. Semuanya nak kasi pecah kepala jugak. Sistem pembelajaran yang berorientasikan peperiksaan. Bukan untuk diaplikasikan dalam kehidupan.

SS tak kisah sangat pun sebab memang dari kecik lagi kita dah ditanam dengan "mindset" untuk mendapat A dalam semua subjek. Dapat no 1 dalam kelas. Dapat masuk sekolah asrama penuh. Last sekali, mesti habiskan pelajaran di universiti. Tapi berapa banyak input yang kita dapat ek hasil dari sistem pembelajaran begini. Belajar sebab terpaksa dengan belajar sebab minat lain he. Sebagai contoh, kalaupun anda berminat dengan kejuruteraan komunikasi anda masih perlu belajar dengan semua subjek lain yang tiada kaitan pun dengan major anda ni. Itu belum kira lagi masa kat sekolah dulu kena belajar subjek biologi, perakaunan dan sebagainya. Alasannya mudah..sebagai persediaan untuk diserap ke bidang kerja yang lain jika terdapat kekosongan. Maka bertambahlah tekanan pelajar untuk mengetahui semua perkara sekalipun diluar kadar keminatan mereka.

Diluar negara, setiap pelajar akan dikesan minat dan bakat mereka sejak berumur tujuh tahun lagi. Dari situ, mereka akan memilih kelas yang bersesuaian dengan minat mereka. Malah, jika mereka berminat bermain gitar pun, maka ibubapa secara tidak langsung akan menghantar ke kelas muzik. Memang sistem pembelajaran disana sangat sistematik & efektif. SS sendiri sempat berbual dengan seorang pelancong dari Germany ketika sedang bercuti di Tioman. Bryan namanya. Umur sebaya dengan SS. Tetapi sudah tahu masa depannya dengan corak pembelajaran yang sudah diatur sejak dari Highschool lagi. Di Malaysia, kita hanya belajar secara khusus untuk bidang yang diambil sebaik melangkah ke tahun empat. Bukan darjah empat. Tahun empat di universiti. Itu kan tahun akhir. Memberi makna, sebelum tu kena belajar semua. Mana tak pecah kepala dik oii. Bryan pun sempat gelak bila dengar kami cerita pasal ni. Naik malu pula SS jadinya.

Yang bertambah menariknya bila SS terdengar berita di radio baru2 ni yang kerajaan sedang mengkaji sistem pembelajaran yang digunapakai di luar negara untuk diadaptasi di negara kita. Aih..baru nak kaji ke?? Tak tau la bila nak laksanakan. Lagi 1 hal, sistem pembelajaran di Malaysia ni tak pernah konsisten. Sering bertukar2 seiring dengan pertukaran menteri pelajarannya. Kejap nak buat ini, kejap nak buat itu lah. Yang jadi mangsa nya anak2 sendiri. Belajar2 tapi tak faham apa pun.

Sempena hari guru yang disambut oleh berjuta2 diseluruh dunia ini, SS nak ucapkan lah jugak selamat hari guru. Semoga mereka terus tabah menjalani kehidupan sebagai seorang pendidik .Teringat pulak masa kecik dulu, mesti suruh mak buat keychain ucapan hari guru untuk dihadiahkan kepada semua cikgu SS.

Ni buku akaun, ni buku biologi..arghh!!
-ihsan google

                                                             

                        

Kata SS : Rasa bermakna sangat Hari Guru tahun ini. Sebab ada orang tu dah jadi cikgu dah. Kui3...

Monday, May 16, 2011

Kerja gila

10 SuaraSumbang
Melalui pengalaman mengerikan untuk menyempurnakan semua kertas exam SS sudah memadai bagi SS. Mana taknye, 3 kertas dalam seminggu. Penat yang teramat sangat. Memang kerja gila. SS pun tak pernah lah sampai hari2 pergi library dah macam budak nak amik SPM je gayanya. Siap study group lagi 2 dengan teman2. Pun begitu, kerja yang SS anggap gila ni selesai jugak. Hari jumaat yang lepas menjadi tarikh keramat setelah SS selesaikan paper yang tinggal.

Rupanya itu belum cukup gila lagi. Apa yang berlaku lepas 2, lagi gila. Kalau anda ingat lagi pada semester lepas SS ada pergi bercuti ke Cherating dan Teluk Cempedak sebaik tamat peperiksaan, kali ini SS bersama teman2 buat lagi satu kerja gila. Masih lagi dalam subjek bercuti tapi kali ini dengan lebih mendalam. Kami memilih untuk melancong ke Pulau Tioman. Perghh..mintak mahap la banyak2 tak sempat nak ajak kalian sekali. Hehe..cuti kali ini pun lebih meriah sebab ahli traveller kami bertambah menjadi 5 orang. Dulu kami berdua je. Memang sangat seronok, puas hati, berbaloi, dan teruja. Pendek kata rugi lah kalau anda semua tak pergi. Siap sempat buat shooting lagi 2.Tapi tak tau la jadi ke tak. Untuk mengetahui apa yang SS lakukan sepanjang percutian, nanti SS akan buat review. Sekarang ni takde gambar lagi sebab teman SS yang pegang. Next time je lah ye..





Kata SS : Agak sakit hati la juga bila kena sambung belajar balik esok lepas penat bercuti..tak patut..tak patut
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...