Sunday, May 29, 2011

Make Your Choice Part II

7 SuaraSumbang
Peringatan!! Ini adalah sambungan kepada entry yang sebelum ini. Bagi mereka yang terlepas untuk membaca Part I, boleh klik disini.. Make Your Choice



"Hey, you two get out from my class!" tengking Dr Y kepada SS dan seorang lagi teman baik SS.
"Tapi saya nak..", belum sempat SS menghabiskan ayat, Dr Y mencelah
"No, you two get out now!".

Suasana ketika itu sangat sunyi dan sugul. Semua orang seakan-akan terpaku bagai tidak percaya perkara ini boleh terjadi. Belum pernah seumur hidup SS dihalau kelas. Inilah kali pertama SS menghadapinya. Sebenarnya, kejadian ini berlaku kerana Dr Y ternampak kami sedang berbual ketika beliau sedang mengajar sedangkan.. sedangkan ketika itu SS sedang bertanyakan tentang salah 1 slide Dr Y kepada teman SS itu. SS agak musykil dan tidak faham dengan slide itu.

Melangkah pergi
Akhirnya SS menunaikan permintaan Dr Y tersebut dengan keluar walaupun berat kaki ini melangkah pergi. Dr Y langsung tidak mempedulikan kami ketika itu. Malahan tidak pula memandang kami. Apapun, kami tingggalkan beg dan buku di dalam kelas dengan harapan ingin bertemu semula "pujaan" hati kami ini.

"Jom lah lepak surau dulu", tegas SS kepada Apek (bukan nama sebenar). "Nanti, kelas habis budak2 ni bagitau la", tambah SS lagi. Apek diam dan turutkan saja.

Di surau, kami sekadar baring dan bermain handset masing2 sementara menunggu masuk waktu Isya'. Kami sempat juga berbual tentang perkara yang baru berlaku tadi. Kadang2, kami tergelak sendiri bila mengenangkan nasib yang menimpa diri ini. Yelah..tak pasal2 kami dihalau dalam keadaan yang sangat memalukan. Ingat kami ni budak kecik lagi ke nak sampai halau2 macam tu. Dalam minda kami hanya terbayang wajah Dr Y saja. Rasanya baru kelas yang ke-3, kami sudah diperlakukan sebegitu.

Siapa sebenar Dr Y
Minta maaf sebab SS tak boleh nak dedahkan siapa sebenar beliau sebab ada yang bertanya. Namun, SS boleh berkongsi sedikit tentang latar belakang beliau. Beliau masih muda dan berusia lingkungan awal 30-an. Mendapat pendidikan tertinggi sehingga ke luar negara. Seorang yang sangat sibuk dan sering tiada dalam kelas kerana komitmen lain. Beliau sering dijemput oleh universiti, masjid dan sebagainya untuk memberi syarahan termasuk minggu SS dihalau, beliau baru pulang dari Islamabad. Gaya dan cara cakap sangat berprofil tinggi kerana mempunyai loghat seperti UK English. Cukup setakat itu yang mampu SS kongsi.

Menunggu kelas tamat
Detik demi detik kami menunggu dengan penuh rasa sabar. Terasa begitu lama masa berjalan. Kelas sepatutnya berakhir pada pukul 10 malam. "Apek, kau tau tak aku sanggup tidur petang tadi supaya aku dapat bagi fokus kat kelas dia malam ini, macam 2 je dia halau aku", ujar SS. Apek sekadar senyum sinis. Dia seperti tidak dapat menerima takdir itu. Yelah..Apek tak cakap apa pun masa dalam kelas. SS yang tanya Apek. Alih2..dengan dia sekali diheret dalam kesalahan itu. Malam itu kami berbincang taktikal. Bukan untuk menghancurkan Dr Y tapi bagaimana caranya untuk mintak maaf kepada beliau.

Bincang taktikal
Dalam kami serabut nak memikirkan perihal minta maaf ni, SS terfikirkan perkara lain. Ada 1 perkara jahat berlegar-legar di fikiran SS ketika itu. Tanpa membuang masa, SS terus membisikkan kepada telinga Apek.

"Kau gila ke apa nak buat benda ni!", tegas Apek yang sedikit meninggikan suaranya. "Aku rasa ni je pilihan yang kita ada", balas SS. "Do or die!!", tambah SS untuk menguatkan hujah.

Apek terdiam lagi. Mindanya semakin berserabut. "Tengoklah dulu", ujar Apek untuk menutup perbualan. Kami perhatikan jam ketika itu sudah menunjukkan pukul 10.30. Namun tiada khabar pun dari sana. Ini yang buat kami gelisah. Tiba-tiba, "Ding Ding". Mesej masuk ke dalam peti masuk SS yang bertulis "Woi, kelas dah habis" dari Dani (bukan nama sebenar).

Apa lagi kami pun bertaburan lah lari untuk mendapatkan Dr Y. Ketika kami terlihat kelibat beliau, Dr Y juga bertaburan lari untuk mendapatkan keretanya. Apek sempat panggil nama beliau. Maka kami pun bertembung antara 1 sama lain. Saat mata bertentang mata, ketika itulah Apek melafazkan maaf kami. SS dah macam taknak layan sangat. SS duduk dibelakang saja sebab SS ada rancangan lain.


*Apa reaksi Dr Y ketika kami minta maaf? Apa rancangan sebenar SS?  Nantikan episod seterusnya yang bakal menerjah anda tidak lama lagi. Bersambung lagi





Kata SS : Seluruh peminat Man Utd bersedih meratapi kekalahan kepada Barca semalam. SS antara yang terlibat. Barca bermain seperti biasa, namun United bermain dibawah kemampuan sebenar.

7 SuaraSumbang:

Nadia Mashuri said...

bersambung lagi...
tak apa..
saya tunggu sambungan nya..
=)

zulfitry.com said...

Dani tu nama sebenar la .. kau kena cover balik?

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jom Terjah entry terbaru ??

diy pasang sticker carbon fibre

uihhhhhh aku pernah kena halau dengan cekgu..... terus aku lari tak banyak citerrr... darah muda

Amanina Sofea said...

owh..brsambung lg
mcm drama plak ye.. :P

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jom Terjah entry terbaru ??

jumlah claim insuran kereta kemalangan

ada sambungannya pulakkkk kena tunggu ending nya ni

нαηιмQαtяυηηα∂α said...

wah dasyat dah sekarang, dah macam ala2 cerpen ni.. cepat sambung!

p/s: pernah gak kena halau keluar kelas sebab TERlambat.. huhu..

nabilah_2908 said...

sedihnya..kena halau.... :(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...