Friday, June 24, 2011

Pengulas sukan buat hal

12 SuaraSumbang
Tahniah kepada skuad Harimau kita yang berjaya membenam cabaran Lubnan meskipun kita tak duduk senang semalam gara-gara kehilangan pemain ditambah pula dengan jaringan buat merapatkan kedudukan oleh pasukan lawan itu. Memang penuh dramatik. Apapun semangat kental anak muda kita yang bertahan dengan cemerlang berjaya membawa cabaran negara ke peringkat kumpulan yang dijangka berlangsung pada hari raya ini.

Namun bukan perlawanan semalam yang SS nak ketengahkan dalam isu kali ini. Yang nak diceritakan adalah pengulas sukan itu sendiri. Nampak macam serius kan. Apa masalahnya dengan pengulas itu? Sakit ke? Racist ke? Kena tangkap khalwat ke? Tak adalah..sebenarnya saja je nak bangkitkan isu ini supaya dapat provok sikit mereka2 ni. Semalam SS tengah layan Malaysia lawan Lubnan dekat Astro Arena, tiba-tiba abang SS mencelah
 "Kenapa lah pengulas ni?"
 "Apa masalahnya?", balas SS
 "Yela..kenapa nak ulas benda yang orang dah nampak?", jawab abang SS
 "Ni bukan radio pun..kan orang nampak tu", tambah beliau lagi menguatkan hujah
 "Dah tu kerja diorang..kalau tak, nak ulas apa lagi?", ujar SS untuk mendapatkan kepastian

Boleh tahan jugak isu yang cuba dimainkan abang SS ni. Meskipun bukan isu besar, tetapi jauh di suatu sudut ada juga kebenarannya. Bayangkanlah pengulas menyebut perkara yang sudah terang lagi bersuluh penonton dapat melihatnya. Contohnya seperti "Ye, bola keluar" atau "Ahh..kad kuning dilayangkan kepada pemain kita" atau "Satu tangkapan kemas dari penjaga gol" 


Kalau begitu lah yang tidak digemari, apa lagi yang mahu diceritakan oleh pengulas? Hei..nama pun pengulas, maka ulaslah apa yang berlaku. Bukan beritahu..yang anda lakukan adalah beritahu. Sesungguhnya ulas dan beritahu adalah dua perkara yang berbeza. Kan lebih elok pengulas ambil pendekatan sebegini, sebagai contoh "Ahh..bola yang keluar itu mungkin sudah tidak boleh digunakan lagi kerana bocor" atau "Yang pergi tackle tu kenapa? Kan dah kena kad kuning" atau "Bola itu memang mudah sangat, siapa2 pun boleh tangkap". Kan lebih kurang je maksudnya, cuma cara penyampaian yang berbeza.


Ni seperkara yang SS tak gemar tentang pengulas. Suka sangat menggunakan perkataan kalau. Contohnya,"Kalaulah penjaga gol ni tak tangkap dengan kemas, mesti dah masuk gol dah tadi". Ayat ni memang tipikal sangat. SS selalu dengar ada pengulas cakap macam tu. Dah tentu la kalau penjaga gol tak tangkap bola tu masuk punya. Nak cerita kalau, kalau lah blog SS no 1 dalam Alexa ranking.

Itulah sedikit sebanyak yang SS nak perkatakan setelah lama tak muncul di ruang blog ni kan. Ingat senang ke nak jadi pengulas ni. Silap hari bulan, orang naik menyampah dengan kita. Nasib baiklah pengulas ni duduk belakang tabir je. Tapi kalau pengulas takde pun tak seronok jugak. Nampak sunyi je perlawanan kan. Aish.. macam-macam.

Yang ni saja je nak bagi anda tertarik sikit..
-sekadar gambar hiasan (ihsan google)
















Kata SS : Sedang sibuk dengan projek penjenamaan semula blog SS setelah melihat banyak kekurangan dan kelemahan. Harap projek ini berjaya dan bakal menemui anda secepat yang mungkin.

12 SuaraSumbang:

http://aniesandyou.blogspot.com said...

selagi dia x bias, tu da ckp bgs utk pengulas!
jom p stadium 29hb ni!

Rabu tanpa kata

De Mois said...

Haha..ada jugak yang bias.

Taknak sebab takde MU. huhu..tunggu nanti SS buat cerita pasal jelajah EPL-Malaysia ni

нαηιмQαtяυηηα∂α said...

Betul jugak tu.. Tapi saya tak perasan sangat sebab memang tak tengok sukan2 ni.. Hehe..

вєнιη∂ тнєѕє єуєѕ | Yeay Yeay! Mak Balik!

De Mois said...

@нαηιмQαtяυηηα∂α
yeke tak tengok. mana boleh begitu. tak baik untuk kesihatan tau. haha

iwan_dextrous said...

dorg kena formal bro..ad pulak nnt kena saman.hahaha

De Mois said...

@iwan_dextrous
hehe..try la buat sekali tak formal. takkan la kena saman

Amanina Sofea said...

haha..sabo jela
ss nnti nina check email dlu eh

De Mois said...

@Amanina Sofea
Okeyh..apa email nya??

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jom Terjah entry terbaru ??
generasi kawasaki ninja dan kips

uiihhh ragam pengulasss kadang mmg camtu...

.::: Princess MOMOY :::. said...

ok dah tu bagi momoy
kalau ulas ayat terlalau panjang
penonton tak dapat tangkap point sebab banyak sangat bunga2
straight to the point
ok je bagi momoy

Japan Made Cafe a.k.a Cosplay Restaurant"
Dia kata saya cantik TAPI saya..."

De Mois said...

@Afzainizam
Hehe..betui3

De Mois said...

@.::: Princess MOMOY :::.
Takpe lah..SS kan minat bunga. Hee..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...